66-51-H/01 PRODAVAČ – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | PRODAVAČ |
Kód a název oboru vzdělání : | 66-51-H/01 Prodavač |
Délka a forma vzdělávání : | tříleté denní |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2009 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent oboru prodavač se uplatní při výkonu povolání prodavač nebo pokladník v obchodě. Může pracovat jako referent zásobování, popř. manipulant prodeje, asistent popř. zástupce vedoucího prodejny. Může i samostatně podnikat ve sféře obchodu. Dále se může uplatnit v obchodně provozních funkcích při organizaci výstav a veletrhů. Absolvent bude umět zejména činnosti spojené s odběrem a skladováním zboží, přípravou úpravou zboží různého sortimentu k prodeji, předvedením zboží zákazníkovi i s náležitým odborným výkladem, prodejem zboží a vystavením náležitých dokladů spojených s prodejem, vyřízením reklamace zákazníka. Absolvent může být přijat k dalšímu vzdělávání v nástavbovém studiu.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- Provádí odběr a přejímku zboží včetně kontroly doby použitelnosti či minimální trvanlivosti, zvládá skladování a ošetřování zboží
- Zvládá techniku prodeje, připravuje a upravuje zboží k prodeji, zboží předvede a poskytne o něm odborné informace
- Ovládá základní propagační a aranžérské činnosti spojené s vystavováním a prodejem zboží
- Používá mechanizační prostředky a zařízení prodejny k dopravě, vážení, měření a dělení zboží správným způsobem
- Zabalí zboží různými způsoby včetně dárkového
- Vyhotoví a zpracuje prodejní dokumentaci prodávaného zboží
- Pracuje s pokladnami a pokladními systémy, přijímá hotovostní i bezhotovostní platby
- Vyřeší reklamaci zboží v souladu s platnou legislativou
- Provádí účetní i fyzickou inventuru zboží a obalů
- Kulturně a na odborné výši komunikuje se zákazníkem v českém a jednom cizím jazyce
- Vystupuje společensky a jedná profesionálně ve styku se zákazníky i obchodními partnery
- Zvládá marketingovou koncepci prodeje a vedení podnikové agendy
Absolvent je veden k tomu, aby:
- Jednal v souladu s etickými normami a pravidly společenského chování, uplatňoval bezpředsudkový přístup k zákazníkům
- Měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků
- Posuzoval reálně možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání
- Uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě
- Dodržoval obecné i pro obor specifické hygienické normy a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady požární prevence a zásady ochrany životního prostředí
- Pracoval v týmu, upevňoval interpersonální vztahy a adekvátně jednal s lidmi
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- Čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace
- Dovede se vyjadřovat v českém a jednom cizím jazyce přiměřeně k situaci a účelu jednání
- Získává informace z různý informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí
- Pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet
- Zpracovává běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
- Samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení
- Má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
- Má základní znalosti v oblasti práva
- Má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na měnícím se trhu práce u nás i v EU
- Má základní numerické znalosti
- Zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil
- Umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
Absolvent je veden tak, aby:
- Měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, vzal za své principy celoživotního vzdělávání, zejména v oboru
- Měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle
- Dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku
- Zvládl řešení problémů (problém nejprve analyzoval, určil jádro, navrhl a zdůvodnil způsob řešení, vyhodnotil správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- Formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory
- Jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty
- Uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy
- Pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení: | závěrečná zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list |