69-51-H/01 KADEŘNÍK – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | KADEŘNÍK |
Kód a název oboru vzdělání : | 69-51-H/01 Kadeřník |
Délka a forma vzdělávání : | tříleté denní |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2009 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent se uplatní v povolání kadeřník při poskytování profesionálních kadeřnických služeb ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Absolvent bude zhotovovat dámské, pánské a dětské účesy vhodně zvolenými technologickými postupy a v souladu s individuálním přáním zákazníka, estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy. Bude poskytovat poradenské služby z hlediska ošetřování vlasů a návrhu na konečnou úpravu vlasů do módního účesu.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- zvolí vhodnou úpravu účesu podle kvality a diagnózy vlasů v souladu s požadavky zákazníka, zdravotně-hygienickými předpisy, technologickými postupy a estetickými zásadami, módními trendy a novými vědeckými poznatky;
- poskytuje různé druhy masáží vlasové pokožky a provádí povrchovou a hloubkovou regeneraci vlasů;
- správně pečuje o různé typy vlasů, rozpozná závažné onemocnění vlasů a vlasové pokožky hlavy a včas doporučí návštěvu lékaře;
- upravuje účesy stříháním, tvaruje vlasy vodovou nebo trvalou ondulací nebo elektrickým ondulačním železem, ondulačními kleštěmi a žehličkou, odbarvuje vlasy, melíruje vlasy odbarvováním a barvením, tónuje a barví vlasy;
- zvládne úpravu vlasů do náročných společenských, případně soutěžních účesů;
- dovede využívat znalosti z historie účesové tvorby v moderní účesové tvorbě;
- upravuje vzhled zákazníků (holí vousy a upravuje tvar knírů a plnovousů střihem, barví řasy a obočí, kníry i plnovousy).
- vhodně volí přípravky podle jejich vlastností a možností použití;
- bezpečně manipuluje s přípravky a volí vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;
- dodržuje správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;
- sleduje průběžně nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem je doporučuje zákazníkům;
- posoudí možnost poskytnutí kadeřnických služeb z hlediska vyskytujících se chorob vlasů a pokožky kštice;
- tvoří účesy s ohledem na typ zákazníka a tvar jeho obličeje a hlavy s cílem zakrýt případné estetické nedostatky a vyzvednout estetické přednosti.
- rozvíjí vlastní výtvarné činnosti a zdokonaluje se v provádění návrhové kresby úpravy vlasů;
- rozvíjí estetické cítění a uplatňuje estetická hlediska při poskytování kadeřnických služeb i v každodenním životě;
Absolvent je veden k tomu, aby:
- Jednal v souladu s etickými normami a pravidly společenského chování, uplatňoval bezpředsudkový přístup k zákazníkům
- Vhodně navazoval kontakt se zákazníky, hovořil s nimi a naslouchal jim, poskytoval zákazníkům poradenské služby z hlediska pravidelné domácí péče o vlasy a jejich úpravy do požadovaného účesu
- Měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků
- Posuzoval reálně možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání
- Uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě
- Dodržoval obecné i pro obor specifické hygienické normy a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady požární prevence a
- zásady ochrany životního prostředí
- Pečoval soustavně o rozvoj své osobnosti, o svůj vzhled a osobní hygienu
- Pracoval v týmu, upevňoval interpersonální vztahy a adekvátně jednal s lidmi, řešil nezvyklé a problémové situace ve styku se zákazníky, spolupracovníky a obchodními partnery
- Využíval marketingových nástrojů k prezentaci provozovny, sjednával nákup přípravků používaných k péči o vlasy a pokožku kštice
- Kalkuloval cenu poskytovaných služeb
- Nakládal s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- Čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace
- Dovede se vyjadřovat v českém a jednom cizím jazyce přiměřeně k situaci a účelu jednání
- Získává informace z různý informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí
- Pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet
- Zpracovává běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
- Samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení
- Má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
- Má základní znalosti v oblasti práva
- Má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na měnícím se trhu práce u nás i v EU
- Má základní numerické znalosti a dovednosti
- Zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil
- Umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
Absolvent je veden tak, aby:
- Měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, vzal za své principy celoživotního vzdělávání, zejména v oboru
- Měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle
- Dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku
- Zvládl řešení problémů (problém nejprve analyzoval, určil jádro, navrhl a zdůvodnil způsob řešení, vyhodnotil správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- Formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory
- Jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty
- Uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy
- Pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení: | závěrečná zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list |