66-52-H/01 ARANŽÉR – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | ARANŽÉR |
Kód a název oboru vzdělání : | 66-52-H/01 Aranžér |
Délka a forma vzdělávání : | tříleté denní |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2011 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent oboru Aranžér se uplatní při tvorbě propagačních prostředků, při práci s písmem, realizaci propagačních akcí menšího rozsahu, aranžování výkladních skříní a výstavek, stánků na výstavách a prodejních akcích, interiérů prodejen a provozoven služeb. Uplatnění najde také v reklamních firmách a agenturách. Aranžér ovládá také související činnosti jako jsou tapetování, natírání a malování barvou, vytváření textů, cenovek a kompozic z psaného a konstruovaného písma, práci se světlem, zvukem, pohybem a základní administrativní práce. Po úspěšném vykonání závěrečných zkoušek může v rámci celoživotního vzdělávání pokračovat v denním nebo dálkovém maturitním studiu v oboru vzdělání Podnikání. Aranžér se uplatní při výkonu povolání v pozici zaměstnance velkých, středně velkých i malých provozoven a firem nebo jako osoba samostatně výdělečně činná.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- Vytváří propagační prostředky různého charakteru
- Ovládá základní techniky aranžérských prací,
- Ovládá potřebné stroje a zařízení
- Pracuje s aranžérským materiálem a nářadím
- Orientuje se v prodávaném sortimentu a značení zboží na současném trhu
- Používá základní grafické a výtvarné techniky a aplikuje je ve své práci
- Zpracovává propagační úkol na dané téma – libreto, scénář, návrh, maketa a realizace
- Navrhuje, realizuje a propagačně zajišťuje propagační akce menšího rozsahu
- Upravuje a aranžuje výkladní skříně, prodejní prostory a výstavy s ohledem na sortiment zboží, sezónu, společenskou příležitost
- Zhotovuje cenovky, popisky a grafické informace k vystaveným exponátům
- Aranžuje dárkové koše a kazety, zvládá techniku živé i suché vazby, ozdobné a dárkové balení zboží
- Využívá v aranžérské praxi poznatky z dějin výtvarného a lidového umění
- Kalkuluje spotřebu aranžérského materiálu a realizovaných prací
Absolvent je veden k tomu, aby:
- Jednal v souladu s etickými normami a pravidly společenského chování, uplatňoval bezpředsudkový přístup k zákazníkům
- Měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků
- Posuzoval reálně možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání
- Uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě
- Dodržoval obecné i pro obor specifické hygienické normy a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady požární prevence a zásady ochrany životního prostředí
- Pracoval v týmu, upevňoval interpersonální vztahy a adekvátně jednal s lidmi
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- Čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace
- Dovede se vyjadřovat v českém a jednom cizím jazyce přiměřeně k situaci a účelu jednání
- Získává informace z různý informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí
- Pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet
- Zpracovává běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
- Samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení
- Má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
- Má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na měnícím se trhu práce u nás i v EU
- Má základní numerické znalosti
- Zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil
- Umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
Absolvent je veden tak, aby:
- Měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, vzal za své principy celoživotního vzdělávání, zejména v oboru
- Měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle
- Dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku
- Zvládl řešení problémů (problém nejprve analyzoval, určil jádro, navrhl a zdůvodnil způsob řešení, vyhodnotil správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- Formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory
- Jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty
- Uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy
- Pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení: | závěrečná zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list |