64-41-L/51 PODNIKÁNÍ (dálková forma) – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | PODNIKÁNÍ |
Kód a název oboru vzdělání : | 64-41-L/51 Podnikání |
Délka a forma vzdělávání : | tříleté dálkové |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2011 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent oboru obchodník se uplatní na trhu práce v obchodních společnostech, firmách i jako živnostník v oblastech nákupu a prodeje zboží, marketingu, logistiky a propagace. Bude schopen vykonávat obchodně provozní i podnikatelské funkce, které jsou podmíněné středním vzděláním s maturitní zkouškou. Po absolvování maturitních zkoušek se může ucházet o přijetí na vysokých školách ekonomického a právního zaměření.
To předpokládá zvládnutí profesní komunikace ve dvou světových jazycích, počítačovou gramotnost, vedení účetnictví a orientaci v oborové legislativě, dokonalou znalost odborných kompetencí v obchodní činnosti.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- pracovat v týmu
- zvládá přiměřeně běžné pracovní situace
- organizuje účelně práci na pracovišti
- sleduje vývojové trendy, orientuje se v dodavatelsko-odběratelské síti
- orientuje se v tržní ekonomice
- řeší samostatně, pohotově a zodpovědně úkoly plynoucí z profesních činností
- připraví podklady pro obchodní jednání, obchodní smlouvy, vede obchodní jednání
- jedná se zákazníky, zajišťuje proces nákupu a prodeje
- vede administrativní agendu spojenou s činností firmy
- provádí obchodní operace tuzemské i mezinárodní povahy
- zajišťuje marketingové činnosti
- umí založit podnikatelský subjekt – fyzickou i právnickou osobu
- ovládá základy provozování podnikatelské činnosti fyzické i právnické osoby
- dodržuje pravidla podnikatelské etiky, společenského chování a vystupování
- orientuje se v právních předpisech souvisejících s podnikáním
Absolvent je veden k tomu, aby:
- znal své reálné odborné a osobnostní kvality, uměl konstruktivně zvažovat své možnosti v oblasti profesní dráhy,
- měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků a konstruktivně přistupovat k důvodné kritice a k odstraňování vzniklých nedostatků,
- měl základní přehled o nabídce profesních a vzdělávacích možností a příležitostí v regionu,
- uměl posoudit a zjistit možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání,
- prezentoval vhodným způsobem výsledky své práce i dispozice k dalšímu profesnímu i osobnostnímu rozvoji,
- uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě (bral v úvahu náklady, výnosy a zisk každé činnosti),
- pracoval hospodárně a snažil se o loajálnost v pozici zaměstnance,
- dodržoval zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieně práce,
- znal pracovní rizika spojená s výkonem svého povolání,
- rozvíjel své estetické cítění a tvůrčí přístup ve svém oboru.
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- Čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace
- Dovede se vyjadřovat v českém a jednom cizím jazyku přiměřeně k situaci a účelu jednání
- Získává informace z různý informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí
- Pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet
- Zpracovává běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty
- Samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení
- Má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
- Má základní znalosti v oblasti práva
- Má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na měnícím se trhu práce u nás i v EU
- Má základní numerické znalosti
- Zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil
- Umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
Absolvent je veden tak, aby:
- Měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, vzal za své principy celoživotního vzdělávání, zejména v oboru
- Měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle
- Dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku
- Zvládl řešení problémů (problém nejprve analyzoval, určil jádro, navrhl a zdůvodnil způsob řešení, vyhodnotil správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- Formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory
- Jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty
- Uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy
- Pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s maturitní zkouškou |
Způsob ukončení: | maturitní zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o maturitní zkoušce |