69-41-L/01 KOSMETICKÉ SLUŽBY – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | KOSMETICKÉ SLUŽBY |
Kód a název oboru vzdělání : | 69-41-L/01 Kosmetické služby |
Délka a forma vzdělávání : | čtyřleté denní |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2009 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent oboru kosmetické služby se uplatní v povoláních kosmetička, pedikér a manikér při poskytování profesionální kosmetické péče ošetřující, pěstící a dekorativní ve středně velkých i malých provozovnách, studiích a salonech. Při poskytování kosmetických služeb bude kvalifikovaně volit vhodné technologické postupy v souladu s estetickými požadavky, módními trendy, bezpečnostními a hygienickými předpisy, odbornou diagnostikou ošetřovaných částí lidského těla a s přihlédnutím k individuálním přáním zákazníka. Bude poskytovat odborné poradenské služby z hlediska ošetřování pleti obličeje, krku, dekoltu i ostatních částí těla.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- zvolí vhodný způsob kosmetického ošetření v souladu s typem a aktuálním stavem pleti, požadavky zákazníka, zdravotně-hygienickými předpisy, technologickými postupy a estetickými zásadami, základními znalostmi z dermatologie, módními trendy a novými vědeckými poznatky;
- kvalifikovaně provádí ošetření pleti, samostatné kosmetické úkony, manikúru a pedikúru;
- provádí denní, večerní a slavnostní líčení s ohledem na osobnost zákazníka a v souladu s módními trendy;
- obsluhuje přístrojové vybavení provozovny a provádí běžnou údržbu používaných zařízení a pomůcek;
- poskytuje poradenskou službu, propaguje nové postupy a přípravky pro kosmetické ošetření, zdravý životní styl a správnou výživu;
- vhodně volí přípravky podle jejich vlastností a možností použití s ohledem na aktuální stav pleti;
- bezpečně manipuluje s přípravky a volí vhodné podmínky a způsoby jejich uskladnění;
- dodržuje správné dávkování přípravků a způsoby bezpečné likvidace po skončení jejich životnosti;
- sleduje průběžně nové technologie, nabídku nových přípravků a možnosti jejich použití a vhodným způsobem doporučuje nové přípravky zákazníkům;
- motivuje zákazníka k nákupu přípravků odborným zdůvodněním potřeby každodenní péče o pleť, ruce a nohy;
- rozpozná závažné onemocnění kůže, nehtů na rukou a nohou a chorobné stavy horních a dolních končetin a včas doporučí návštěvu lékaře;
- posoudí vhodnost poskytnutí kosmetické péče z hlediska vyskytujících se chorob kůže, nehtů a celkového interního onemocnění;
- rozvíjí vlastní výtvarné činnosti a zdokonaluje se v provádění návrhové kresby denního, večerního a fantazijního líčení;
- rozvíjí estetické cítění a uplatňuje estetická hlediska při poskytování kosmetických služeb i v každodenním životě;
- vhodně navazuje kontakt se zákazníky, hovoří s nimi, naslouchá jim a vytváří přátelskou atmosféru;
- řeší nezvyklé a problémové situace ve styku se zákazníky, spolupracovníky i obchodními partnery;
- vyrovná se se stresovými situacemi, reguluje své chování, aby nedocházelo ke konfliktům a napětí mezi lidmi, pečuje o své duševní zdraví;
- orientuje se v ekonomicko-právním zabezpečení provozu, sjednává nákup přípravků používaných ke kosmetické péči;
- zhotovuje ceníky úkonů a kalkuluje spotřebu a prodejní cenu nabízených přípravků, prodává kosmetické přípravky;
- vyhotovuje obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou;
- osvojí si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci a zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpozná možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a je schopen zajistit odstranění závad a možných rizik;
- je vybaven vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu sám poskytne první pomoc.
Absolvent je veden k tomu, aby:
- měl základní přehled o nabídce profesních a vzdělávacích možností a příležitostí v regionu;
- uměl posoudit a zjistit možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání;
- prezentoval vhodným způsobem výsledky své práce i dispozice k dalšímu profesnímu i osobnostnímu rozvoji, soustavně si zvyšoval svou odbornou úroveň studiem odborné literatury a časopisů, návštěvami předváděcích akcí a soutěží;
- dodržoval pracovní kázeň, samostatně organizuje svou práci, pečoval soustavně o svůj vzhled a osobní hygienu;
- vystupoval profesionálně a kultivovaně ve vztahu k zákazníkům, spolupracovníkům a obchodním partnerům;
- využíval marketingových nástrojů k prezentaci firmy a nabídce kosmetických služeb, průzkumu trhu;
- chápal bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti;
- znal a dodržoval základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- znal systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uplatňuje nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- chápal kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku, dodržoval stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- znal význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- efektivně a s ohledem na životní prostředí hospodařil s finančními prostředky, materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami;
- uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě (bral v úvahu náklady, výnosy a zisk každé činnosti).
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- Čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace.
- Dovede se vyjadřovat v českém a dvou cizích jazycích přiměřeně k situaci a účelu jednání.
- Získává informace z různých informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí.
- Pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet.
- Zpracovává běžné administrativní písemnosti a pracovní dokumenty.
- Samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení.
- Má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti.
- Má základní znalosti v oblasti práva.
- Má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na měnícím se trhu práce u nás i v EU.
- Má základní numerické znalosti.
- Zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil.
- Umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění.
Absolvent je veden tak, aby:
- Měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, vzal za své principy celoživotního vzdělávání, zejména v oboru.
- Měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle.
- Dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku.
- Zvládl řešení problémů (problém nejprve analyzoval, určil jádro, navrhl a zdůvodnil způsob řešení, vyhodnotil správnost zvoleného
- postupu a dosažené výsledky.
- Formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory.
- Jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty.
- Uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy.
- Pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti.
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s maturitní zkouškou |
Způsob ukončení: | maturitní zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o maturitní zkoušce |