31-59-E/01 ŠITÍ ODĚVŮ – PROFIL ABSOLVENTA
Název a adresa školy : | Střední škola obchodu a služeb, Teplice, příspěvková organizace |
---|---|
Fráni Šrámka 1350/1, Trnovany, 415 01, Teplice | |
Zřizovatel : | Ústecký kraj |
Název ŠVP : | ŠITÍ ODĚVŮ |
Kód a název oboru vzdělání : | 31-59-E/01 Šití oděvů |
Délka a forma vzdělávání : | tříleté denní |
Platnost ŠVP : | od 1. září 2010 počínaje prvním ročníkem |
Popis uplatnění absolventa v praxi
Absolvent se uplatní při výkonu povolání výrobce oděvů a kusových výrobků v typových pozicích švadlena a šička ve velkých, středně velkých i malých oděvních firmách. Bude připraven plnit pracovní úkoly při výrobě oděvů individuálním a hromadným způsobem, bude zejména vyrábět jednoduché dámské oděvy jako např. sukně, kalhoty, halenky, šaty. Může se uplatnit i při výrobě jiných jednoduchých oděvních výrobků, popřípadě jiných šitých výrobků a při opravách oděvů.
Výsledky vzdělávání – kompetence absolventa
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi v oblasti výkonu profese:
- čte s porozuměním technické nákresy, popisy a technologické postupy pro zhotovení oděvních výrobků;
- čte značky na střizích nebo střihových šablonách a na komponentech oděvních výrobků;
- obsluhuje běžně používané stroje a zařízení na úseku spojovacího, tvarovacího a dokončovacího procesu a provádí jejich běžnou údržbu;
- používá odborné názvosloví k dorozumívání při zhotovování výrobků;
- šije na šicích strojích jednotlivé části výrobků a šije ručně při dokončování výrobků;
- provádí mezioperační žehlení a tvarování dílů a součástí oděvů a konečné žehlení a tvarování hotových výrobků;
- uplatňuje estetické cítění při zhotovování výrobků;
- zná a dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- je vybaven vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu.
Absolvent je veden k tomu, aby:
- si organizoval práci na pracovišti;
- pracoval v souladu se stanoveným technologickým postupem;
- chápal bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků;
- chápal kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržoval stanovené normy a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků;
- posuzoval reálně možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání;
- uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě;
- dodržoval obecné i pro obor specifické hygienické normy a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zásady požární prevence a zásady ochrany životního prostředí;
- nakládal s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Klíčové kompetence
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě:
- čte text a poslouchá mluvený projev s porozuměním, efektivně vyhledává a zpracovává obsažené informace;
- dovede se vyjadřovat v českém přiměřeně k situaci a účelu jednání;
- získává informace z různý informačních zdrojů včetně zkušenosti své i jiných lidí;
- pracuje s osobním počítačem, komunikuje elektronickou poštou a využívá Internet;
- zpracovává věcně správně a srozumitelně přiměřeně náročné texty na běžná i odborná témata, pracovní a jiné písemnosti (žádosti a podání na instituce, zaměstnavatelům apod., strukturovaný životopis, vyplňovat formuláře aj.);
- samostatně i ve spolupráci s jinými lidmi identifikuje běžné pracovní i mimopracovní problémy a hledá způsoby jejich řešení;
- chápe význam životního prostředí pro člověka a jednat v duchu udržitelného rozvoje;
- uznává tradice a hodnoty svého národa, chápe jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu;
- má základní numerické znalosti a dovednosti;
- zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních sil;
- umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění.
Absolvent je veden tak, aby:
- měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání, znal možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání;
- měl reálný odhad o svých odborných i osobních kvalitách, stanovoval si reálné životní i profesní cíle;
- dovedl přijmout hodnocení a názory jiných, adekvátně na ně reagovat, přijmout radu i kritiku;
- porozumět zadání úkolu nebo rozpoznat jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému buď samostatně nebo s vedením jiných lidí navrhnout způsob řešení, spolupracoval při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení);
- formuloval srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně své myšlenky a názory;
- jednal odpovědně, dodržoval zákony a jednal v souladu s morálními principy a uplatňoval demokratické hodnoty;
- uvažoval a jednal v souladu s ekonomickými a environmentálními principy;
- pociťoval zodpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné i duševní zdatnosti.
Způsob ukončení vzdělávání a potvrzení dosaženého vzdělání, stupeň dosaženého vzdělání
Dosažený stupeň vzdělání: | střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení: | závěrečná zkouška, jejíž obsah a organizace se řídí platnými předpisy |
Potvrzení dosaženého vzdělání: | vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list |